tisdag 1 september 2009

Nu måste jag rasa!

Var och handlade i den lokala Konsumbutiken idag. Gick där och undrade vad jag skulle köpa. (Nej, jag hade ingen kom ihåg-lapp) När jag kommer in i fruktkylen, ligger äpplen sida vid sida. Jag räknar sorterna, vilka var sex, och kollar var dom kommer ifrån. Två av sorterna var från Sverige och resten var från Nya Zeeland, Holland, Italien och Brasilien. Nu var det ju inte alls så att jag behövde köpa några äpplen, eftersom jag just nu är självförsörjande. Säfstaholm, Kaniker, astrakaner och Filippa ger mig vad jag behöver. Men hur som helst undrar ju vad fruktinköparen tänker på, om hon tänker över huvudtaget. Bästa äppelsäsongen i Sverige och det odlas för allt vad tygen håller nästgårds! Tyvärr var där ingen fruktpersonal, men nästa jag ska jag fråga. Som om detta inte vore nog, så står Arla mejeriproduker på första parkett och lurar omedvetna människor i fördärvet!
Så nu var det sagt!!

1 kommentar:

AnnA sa...

Hej Therése!
Vad jag förståt med äpplena, är det så att det handlar om konsumenterna, hellre väljer utländsk preparerad frukt, framför inhemsk obehandlad...
Vi får förresten också gott om frukt, eller tillräckligt.
Vårt Katjaäpple är ätmoget nu, och Danne har minst ett äpple om dagen med sig i skolväskan, och det är ju bra!
Ha en skön dag!
hälsn
AnnA
PS!
Jag började i en ny kör igår. Intresserad att börja även du? Onsdagar i Skandiahuset, genom Sensus. Kostnad: 500 kr/termin. Ledare: Hans Mattson, fd ledare för Nova.DS.