fredag 5 februari 2010

Parodi, uppföljare el vad?

eftermiddagskvisten slog jag på TV:n. I rutan uppenbarar sig ett gäng barn i olika åldrar, i snöstorm på fjället med en get i släptåg. Hmm, Barnen från Frostmofjället, tänker jag. För det tänker man ju. Fast det var ju i färg. Jag kollar i menyn och då heter filmen Barnen från Blåsjöfjället och hela filmen verkar utspela sig närmare nutiden än vad Frostmovarianten gör. Snöstormen tilltar, så klart och barnen bestämmer sig för att skida till nån snötäckt lappkåta. Väl framme och inne i värmen, vad väntar väl där då? Jo, en same i full mundering tittandes på en cowboyfilm på TV! Hur går detta ihop? Hur kan man ha en tv, ute på fjället i ingenstans, så långt från all ära o redlighet man kan komma? Ursäkta mina fördomar, men det hela verkar aningen märkligt. Jag ska ta och forska lite mer om denna film.

Geten hette förresten Gullspira...

Uppdatering: Filmen är tydligen en modernisering av Barnen från Frostmofjället. Mamman dör och pappan bygger tunnelbanor i Stockholm. Filmen gjordes 1980. Så nu vet man det...

Inga kommentarer: