torsdag 18 februari 2010

Konsten att visa film

Det är meningen att jag ska lära mig biografmaskinstens ädla konst och igår kväll var det dags för lektion 1. Den bestod mest i att lära sig spola upp och ner film. 35 mm's filmer kommer i 6-8 akter, beroende på filmen längd, och inte spolad på riktiga hjul. Så klart, eftersom det hade var väldigt otympligt att frakta dom då. Så när lådan kommer till biografen ska den klippas ihop och spolas upp på hjul. Då gäller det att sätta ljudet på rätt håll, klippa av sladdar som inte sk avar med osv. När sen filmen är visad ska den spolas tillbaka och klippas ner igen. Det är jätteroligt, men mycket att tänka på. Nästa gång ska jag lära mig projktorn. Fläkt på, för att inte propparna ska gå, fläkten i projektorn ska på, bildlampa, ljudlampa och sen ska filmen träs om en miljon hjul o klämmas fast och en massa annat. Om en vecka ska jag köra själv...shit i baljan...

Nu ska jag köra och klippa mig!

Inga kommentarer: