måndag 4 oktober 2010

Alla dessa dagar

Varje dag är det något som ska uppmärksammas och idag är det kanelbullens dag. Bara en sån sak. Eftersom jag skulle ha lite lunchbesök, så bestämde jag mig för att även baka en sats kanelbullar till efterrätt. Några åt vi upp, några gav jag bort och några hamnade i frysen för kommande behov. Till lunch personifierade jag Skåne genom att göra äggakaka utan fläsk med bacon, lingon o rivna morötter. Superenkelt o supergott!

Skånsk Äggakaka 3-4 pers
4 dl mjölk
1½ dl mjöl
4 ägg
salt

Rör ut mjölet i mjölken. Vispa i äggen, ett i taget. Salta.
Smeten är lagom till en vanlig gjutjärnspanna.
Lyft upp stelnad smet, när den inte är rinnig längre, lägg fatet på äggakakan, vänd den och låten den åka ner i stekpannan igen. När den fått trevlig färg är den klar.

Apropå kanelbullens dag så instiftades den den 4 oktober 1999 av en projektansvarig på Hembakningsrådet. Hade man någon aning om att det fanns ett Hembakningsråd i Sverige? Besök deras hemsida, massor av recept och andra nödvändigheter!

2 kommentarer:

AnnA sa...

Godkväll/natt Therése!
Äggakaga har jag nog aldrig gjort...Eller jag har gjort omelett...Och fransk omelett är rätt så stående& lätt att ta med till kvällsmat när man jobbar kvällen.
Det blev inget bullbak, men jag åt faktiskt en kanelbulle under söndagen, som en av mina jobbarkompisar bjöd på.
Apropå det ,såg jag en variant med choklad i. Hm.

Ha det gott så länge!
Kram!
AnnA

Therése sa...

Choklad är ju alltid rätt!
Kram!