måndag 5 oktober 2009

När samvetet knackar hårt

Härom dagen skulle jag och en kompis köpa en present. Det blev två plagg och när jag skulle betala missade tjejen i kassan att det var två separata plagg och inte ett kit. Först reagerade jag inte så mycket, men när jag täkte på hur billigt det blev var jag tvungen att kolla kvittot. Jo, hon hae missat att ta betalat för det ena plagget. För en sekund tänkte vi strunta i det. Men sen knackade samvetet på - hårt! Vi gick tillbaka och jag sa till kassörskan att hon glömt ta betalt. Hon tackade och bockade flera gånger för att jag gick tillbaka. Hon trodde inte att det var många som skulle göra det. Tråkigt att man inte tror mer om sina medmänniskor och om det stämmer att folk tar chansen att "slippa" betala, borde dom skämmas. Jag skäms lite grand för att det första vi tänkte var att fortsätta och inte gå tillbaka.

Inga kommentarer: