torsdag 30 april 2009

Valborg, Kungen o flaggan

Har precis kommit hem från en simtur, vilket var härligt. Nu ska jag fixa lite förrätten till kvällen event. I event ingår ju även valborgsfirande vid gamla bron i Broby. Vi ska sjunga för glatta livet, elda i ån och njuta av att det för en gångs skulle är riktigt härligt vårväder. Kanske man till och med kan drista sig till att ekipera sig i vårjackan.
Jag har också varit hos grannen och hissat flaggan. Dom vägrar hissa flaggan när det är av anledning av kungafamiljen. Trams, säger jag! Har man en flaggstång, så ska flaggan hissas. End of discussion! Nu är den uppe och vajar vackert mot en klarblå himmel. Jag tror dessutom att Kungen skulle tycka att hans folk har en väldigt tråkig attityd om han fick veta att dom trotsar flaggpåbudet. Jag får nog ringa hovet och vidtala flaggningsansvarige. Har nämligen hört att dom har en sån där och hon (det är med all säkerhet en kvinna med samma tysk-brasilianska påbra som Drottningen, så att folk förstår allvaret) fungerar som en TV-pejlar ungefär. Eftersom Kungen delar ut flaggor den 6 juni, så måste det ju i rimlighetens namn också finnas någon sorts kontroll. Det verkar logiskt, men jag har ingen aning om det är så. Kanske jag får ta upp det också när jag ändå har dom på tråden...

Inga kommentarer: