torsdag 28 februari 2013

Madeleinekakor

Mår lite si så där idag, så det har mest blivit soffan idag. Nu på eftermiddagen kände jag mig lite piggare och fick lust att baka. Så varför inte prova att baka madeleinekakor? Mor har Tupperwares madeleinekaksform i silikon, så det var den som skulle testas. Jag har inte smakat dom, men dom ser fina ut i alla fall.
Detta receptet passar utmärkt till åtta stycken i Tupperwares form:
50g rumsvarmt margarin vispas poröst tillsammans med ½dl socker och ½ tsk vaniljsocker. Vispa i ett ägg och sikta i ½ dl vetemjöl blandat med ½ tsk bakpulver. Sist rörde jag i 1 tsk flytande honung. Klicka upp i formarna och grädda på 175 grader i ca 15 min.

Madeleinekakan har nått litterär berömmelse genom Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt där doften och smaken av en sådan kaka, doppad i lindblomste, återuppväcker huvudpersonens barndomsminnen i en central scen. Härigenom har madeleinekakan blivit en generell metafor för något som väcker minnen, ofta från barndomen. (enligt wikipedia)

Det var dagens kakkuriosa.

Inga kommentarer: