fredag 7 augusti 2009

Slemmiga besök

Säga vad man vill om faunan i min trädgård, men sniglar har aldrig varit vanligt förekommande. Då menar jag av typen mördarsniglar och liknande slemmiga historier. Därför blev jag lite förvånad när jag flyttade runt några krukor och skulle trixa lite med tomatplanterna, när det uppenbarade sig en stor (9cm i utsräckt tillstånd) äcklig, fläckig sak. Jag anade väl att det inte var någon mördarsnigel, men den kanske hade kamouflerat sig för att bättre smällta in i vegetationen. Fick gå in och googla och artbestämma snigelskrället. Det visade sig vara en pantersnigel, som enligt uppgift var ofarlig för både växter och människor och behövdes därför inte utrotas från trädgården. Det slutade dock med att far tog den till sitt hjärta och behöll den
som husdjur i verkstaden.


Nu ser jag fram emot mindre slemmiga djur, nämligen kräftor. Av småländsk härkomst, dessutom.

Inga kommentarer: