tisdag 12 maj 2009

En fransk drottning som talar Krisianstadmål?!

Här kommer dagens kungliga historielektion. På Västra Storgatan i Kristianstad där nu ingången till Gallerian Generalen är bodde under tre år den förvisade polske kungen Stanislaw I. Han hade ju med sig ett stort hov , så att de fick slå ut väggarna till lägenheterna intil för att alla skulle få plats. Hur som helst, så bodde hans dotter, Marie, även där. Hon var bara ett par år när de flyttade dit och lärde sig tala svenska med kristianstaddialekt. Hon gifte sig sedemera med den franske kungen Ludvig XV, han som dog av smittkopper och hade ihop det med bland andra Madame de Pompadour. När det kom svenska ministrar och sändebud på besök till det franska hovet brukade Marie hälsa dom med "Var hälsad käraste hjärtan" på kristianstadmål. Hon hade dessutom träffat Mozart och tyckte att han var mycket charmerande. På huset i Kristianstad står det att Karl XII har bott där, men detta är lögn och förtal, han bodde i ett annat hus när han var i stan 1700-01. Men det är en helt annan historia... Liksom den om en av Christian IV:s 23 barn, dottern Hedvig, som också hon bodde på Västra Storgatan.

3 kommentarer:

AnnA sa...

God förmiddag Therese!
Kul med historia där även kvinnorna finns med...Annars brukar de glömas bort.(Jag har en bok om just kvinnohistoria:"Evas Bok" förf?, eftersom boken just nu, är ngnstans, utom i bokhyllan...)
Ha en bra dag!
Hälsn
AnnA

AnnA sa...

PS!
Måste tillägga, att det är mitt tangentbord&mitt anslag på tangenterna som ibland gör att jag inte kan stava rätt...Jag har lärt mig att skriva på både manuell&el.skrivmaskin och de takterna sitter kvar...Yngre förmågor, som barn och andra födda på 80-talet, brukar gnälla på mig att jag slår för hårt på tangenterna...
Bra bortförklaring???...
DS.

Therése sa...

Mycket bra förklaring! Jag tror på dig. Vi kanske se på tisdag, när jag har eftis.