tisdag 10 september 2013

Äppelkladdkakemuffins

 Som sagt, så finns det ju äpplen i överflöd och jag äter så det sprutar ur öronen. Men ikväll hittade jag ett recept på äppelkladdkakemuffins som jag testade. Men först ändrade jag lite i det, hade i lite grahamsmjöl för nyttighetens skull och minskade lite på sockret. Så här gjorde jag ungefär:
 
1½-2 dl rivet äpple
1.25 dl havregryn
0.75 dl socker
0.75 dl vetemjöl
0.5 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
0.5 dl vaniljsocker
kanel
1 dl smält margarin
 
Blanda det rivna äpplet med de torra ingredienserna. Rör i det smälta margarinet. Klicka upp i muffinsformar och grädda i 225 grader i 12-15 min. Servera med vaniljsås eller glass.
Det blir sex muffins, gjorde inte så många ifall de skulle bli äckliga.
 
Eftersom Kungen firar 40 år på tronen om fem dagar, så startar vi firandet idag med dessa muffins och det kungliga fatet jag fick när jag fyllde år. Dessutom passar vi på att fira prins Daniel som fyller 40 år samma dag. En kunglig tisdag med andra ord. :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vilket snyggt fat! Eller hur! Gudrun

Anonym sa...

Ja det snygga fatet kom väl väl till pass idag?! /Sara