tisdag 15 juni 2010

What else to do on a rainy afternoon?

När åskan var över men regnet fortfarande öste ner bestämde min sommarlovsfirande systeryster och jag oss för att titta på film. Det blev The sound of Music. Fem minuter in i filmen konstaterade vi att det är ju helt otroligt, näst intill världsrekord att det inte har gjorts någon bättre film efter 1965! Vi sjöng friskt med i sångerna, sa replikerna både före och efter skådespelarna och skrattade gott åt både baronessan Schreider, Frau Schmidt och Herr Zeller (han som kommer för att hämta kaptenen och föra honom till Bremerhaven). Jag hittade en lista över "my ten favourite things" på den brittiska sajten whatsontv.co.uk. Här följer en fri översättning, jag stämmer in på varenda en av dom :-).
1. Sing-a-long-himlen
2. Göra musik och magiska scener av nunnor och nazister - helt otroligt
3. Lär dig hur du ska komma ihåg skalan
4. Lär dig hur du ska på ett ansvarsfullt sätt återvinna gamla gardiner
5. Ger dig möjlighet att ägna dig åt den traditionella konstarten joddling
6. Julie Andrews: Det finns ingen som Dame Julie
7. Bergen. Hur vacker är inte det sceneriet My heart wants to beat like the wings of the birds that rise from the lake to the trees
8. Påminner dig om att uppskatta de enkla sakerna i livet, såsom regndroppar på rosor och morrhår på katter
9. Var annars hör du ordet flibbertigibbet (pratmakare, hoppertossa)
10. Innehåller sju olika sätt att säga hejdå
2 timmar och 47 minuter underhållning eller som det står på omslaget:
Varje sång är en klassiker, varje ögonblick ett mästerverk!
Detta var alltså dagens tips för regniga dagar...:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra filmval en regnig dag!

Får jag komma o se den med er nästa gång?
/S

Therése sa...

Come rain or come shine! Sound of music är alltid ett bra val! :) Självklart får du komma o se den nästa gång...snart skulle jag gissa!
/T